A take a look at what did not occur this week

A take a look at what did not occur this week

A roundup of among the hottest however fully unfaithful tales and visuals of the week. None of those are legit, although they have been shared broadly on social media. The Related Press checked them out. Listed here are the info:

___

Submit reveals household reunification from 2020, not this week

CLAIM: 9 mother and father who have been deported underneath the Trump administration after being separated from their youngsters on the border have been allowed to return to the USA on Wednesday.

THE FACTS: The household reunions referenced on social media didn’t occur this week — they occurred in 2020 as a consequence of a courtroom order. After President Joe Biden signed an government order on Tuesday establishing a process pressure that can deal with reuniting households separated by border brokers underneath the earlier administration, a false rumor unfold on social media {that a} group of fogeys had been given permission to return to America to reunify with their youngsters. “9 mother and father deported by the Trump administration landed again into the U.S. Wednesday to reunite with youngsters that they had not seen in a 12 months and a half. A number of the youngsters have been on the airport to greet them, together with David Xol’s 9-year-old son Byron,” the tweet claimed. However David Xol, who’s from Guatemala, and his son have been amongst a small variety of households who have been reunited in January 2020. The reunifications adopted a 2018 American Civil Liberties Union lawsuit difficult household separations, which resulted in U.S. District Choose Dana Sabraw permitting a small variety of deported mother and father to return to the U.S. Sabraw discovered authorities brokers had unlawfully prevented these mother and father from pursuing asylum instances. The misguided publish misrepresents an Related Press picture of the daddy and son hugging at Los Angeles Worldwide Airport on Jan. 22, 2020, after Xol arrived on a flight. The info are detailed in an AP report from the time. The writer of the tweet issued a second publish Thursday acknowledging the reunions occurred in 2020, however by then the unique tweet had been retweeted greater than 37,000 instances. Many social media customers shared the unique publish together with reward for the president, and it was even retweeted by the White Home director of political technique and outreach, Emmy Ruiz. After different social media customers notified her the publish shared previous data, Ruiz wrote: “I’m sorry. Will undo RT. Thanks for bringing to my consideration. The graver error although was separating these households to start with.” About 5,500 youngsters have been recognized in courtroom paperwork as having been separated throughout Trump’s presidency, together with about 600 whose mother and father have but to be discovered by a court-appointed committee.

— Related Press author Jude Joffe-Block in Phoenix contributed this report.

___

Picture reveals 2011 Wisconsin protests, not U.S. Capitol throughout Kavanaugh hearings

CLAIM: Picture reveals Democratic protesters storming the U.S. Capitol in the course of the affirmation of then-Supreme Courtroom nominee Brett Kavanaugh in 2018.

THE FACTS: The picture is being misrepresented. It was taken in February 2011 on the state Capitol rotunda in Madison, Wisconsin, throughout labor demonstrations towards a proposal that will successfully strip union employees of collective bargaining rights. Practically a month after the rebel on the U.S. Capitol, posts emerged on social media utilizing the picture to falsely indicate that comparable riots occurred throughout Senate affirmation hearings on Kavanaugh’s nomination to the Supreme Courtroom. “Keep in mind when democrat protesters stormed the US Capitol in 2018, took over the US Senate constructing, and tried to get into the US Supreme Courtroom in the course of the Kavanaugh confirmations? Democrat legislators and the MSM cheered it on. If it wasn’t for double requirements liberals would don’t have any requirements in any respect…” mentioned a publish on the verified Fb web page for singer Ted Nugent, which featured the picture. Nugent didn’t reply to a request for remark from the AP. There have been demonstrations towards Kavanaugh’s nomination following accusations of sexual assault by Christine Blasey Ford, which have been denied by Kavanaugh. However these protests, whereas disruptive, have been a lot smaller and resulted in far fewer arrests, primarily for unlawfully demonstrating in Senate workplace buildings. The February 2011 picture from Madison was taken as 1000’s of employees protested for weeks towards then-Gov. Scott Walker’s proposal to eradicate collective bargaining for a lot of state employees. The Middle for Media and Democracy, a progressive watchdog group, posted the unique picture and confirmed to the AP in an e-mail that the picture is from the Wisconsin protests in 2011.

___

Ocasio-Cortez didn’t lie about location throughout Capitol riot

CLAIM: U.S. Rep. Alexandria Ocasio-Cortez, a Democrat from New York, falsely claimed she confronted rioters in the principle Capitol constructing in the course of the Jan. 6 rebel.

THE FACTS: Ocasio-Cortez by no means claimed she was in the principle Capitol constructing, nor did she declare she was face-to-face with a mob of violent rioters. In a Feb. 2 Instagram Dwell video the place the congresswomen opened up in regards to the Capitol assault and her previous sexual assault, she defined that she was in her workplace in a neighboring constructing on the Capitol advanced, the place she skilled a daunting encounter with a Capitol Police officer who she mentioned didn’t announce himself. Days later, viral social media posts falsely accused her of mendacity in regards to the particulars. “Sooo is Twitter going to fact-check AOC’s pretend story about imaginary mobs in her hallway?” learn one Fb publish seen greater than 66,000 instances on Thursday. “Or do they solely try this to conservatives…” One other Fb publish seen greater than 100,000 instances learn, “AOC wasn’t even within the Capitol Constructing throughout her ‘near-death’ expertise. One large lie. #AlexandriaOcasioSmollett.” The hashtag #AlexandriaOcasioSmollett, which appeared in a number of social media posts this week and was trending nationwide on Twitter Wednesday evening, appeared to liken the congresswoman to former “Empire” actor Jussie Smollett, who was accused of staging a racist, anti-gay assault towards himself in 2019. However in her video explaining her expertise of the rebel, Ocasio-Cortez made a degree to make clear that she was in her congressional workplace in a special constructing close by. “For you all to know, there’s the Capitol Hill advanced,” she informed her Instagram followers. “However members of Congress, apart from, , the speaker and different very, very excessive rating ones, don’t really work in that constructing with the dome. There’s buildings like proper subsequent to the dome, and that’s the place our precise places of work are.” Different social media posts falsely attributed a quote to her to undermine her account of an interplay she had with a Capitol police officer on Jan. 6. A Fb publish with greater than 50,000 views on Wednesday includes a image of the congresswoman overlaid with the quote: “After which the Capitol police officer mentioned ‘That is MAGA nation!’” However Ocasio-Cortez by no means made this declare. Within the Instagram video, Ocasio-Cortez mentioned she was in her workplace in a constructing close to the Capitol constructing when she heard repeated bangs on the door, like somebody was making an attempt to get in. Her legislative director informed her to cover, and she or he went into the toilet. She then heard a male voice yelling, “The place is she?” She got here out after her legislative director informed her to, and a Capitol police officer was within the workplace. She mentioned the officer informed them to go to a different constructing, however didn’t say particularly the place or escort them, leaving her feeling unsafe. She mentioned the officer didn’t loudly announce himself and appeared offended, leaving her uneasy. “It didn’t really feel proper, as a result of he was me with an incredible quantity of anger and hostility,” Ocasio-Cortez mentioned within the video. She didn’t quote the officer saying anything.

— Related Press author Ali Swenson in Semora, North Carolina, contributed this report.

___

Myanmar doesn’t use Dominion Voting Techniques

CLAIM: Myanmar used the election expertise agency Dominion Voting Techniques for its latest elections.

THE FACTS: Dominion has by no means completed enterprise in Myanmar, in response to an organization spokesperson, and the nation used paper ballots — not machines — to vote in its November 2020 election. Social media posts making the false declare about Dominion adopted a coup on Monday by Myanmar’s army. The army seized energy after making unsubstantiated claims of voter fraud within the nation’s November elections. It detained the nation’s de facto chief Aung San Suu Kyi, whose occasion gained by a landslide, together with different senior politicians. Social media customers falsely linked the scenario to baseless claims of election fraud from the USA. “Effectively, properly, properly: Soros-Dominion machines have been utilized in Myanmar to steal the election for The Woman,” mentioned a Fb publish on Tuesday. Actually, voters used solely paper ballots to vote in Myanmar’s common elections, in response to a 2020 report funded by the European Union. The 28-page report, which detailed the nation’s election course of, didn’t point out Dominion or another digital voting system. An AP photographer who voted within the Myanmar election confirmed the voting course of was solely guide. AP video of voters casting their ballots and ballot employees counting ballots reveals no machines have been concerned. “No machines in Myanmar, no enterprise in Myanmar,” mentioned Tony Fratto, a companion with the general public relations agency Hamilton Place Methods, who spoke to The Related Press on behalf of Dominion.

— Ali Swenson

___

Submit makes false declare about COVID-19 vaccine danger

CLAIM: Individuals could also be extra inclined to severe COVID-19 sickness after they’ve been vaccinated.

THE FACTS: An Instagram publish with greater than 4,000 likes falsely claims that individuals who obtain the COVID-19 vaccine could expertise extra extreme signs if they’re uncovered to the virus. “Research have warned COVID-19 vaccines could lead to extra severe illness when uncovered to the virus by the use of pathogenic priming and immune enhancement,” reads the publish, which was shared by Joseph Mercola, a physician who runs a pure well being web site. However scientists informed The Related Press that such results merely haven’t proven up within the information. Analysis has proven that the Pfizer and Moderna vaccines have been confirmed to be 95% efficient in stopping COVID-19 sickness. It’s true that some vaccines can, on uncommon events, trigger extra severe sicknesses later, however scientists say that impact – often called antibody-dependent enhancement – has not been seen with COVID-19 vaccines. Such enhancement occurred with older photographs and extra not too long ago with a dengue virus vaccine. There’s “plentiful proof” that immunization-enhanced illness “won’t be an issue” with the COVID-19 photographs, Dr. Paul Offit, director of a vaccine training middle on the Kids’s Hospital of Philadelphia, wrote in a report back to the Nationwide Institutes of Well being. The Pfizer-BioNTech and Moderna vaccines have been examined on 1000’s of individuals, a few of whom have been later seemingly uncovered to the virus. The impact wasn’t seen within the trials. The AP requested to see the research talked about in Mercola’s declare, and his group responded with hyperlinks. All of the research have been revealed earlier than Pfizer and Moderna had launched information from their late stage trials, and among the research particularly contradicted his declare. Dr. Timothy Cardozo, an affiliate professor at NYU Langone Well being, was the writer of one of many research Mercola cited. The Pfizer and Moderna information that got here out after he revealed his research significantly lowered his concern about antibody dependent enhancement, he informed the AP in an announcement. He additionally famous that his paper made no assertion on whether or not COVID-19 vaccines must be taken or averted. Mercola didn’t reply to a request for a response. If Mercola’s publish have been correct, vaccinated folks would have had extra infections than the unvaccinated, mentioned Dr. Matthew Woodruff, an immunologist at Emory College. That hasn’t been the case. “We at the moment are six months out of vaccinating these folks, with continued publicity, and no rising proof of enhanced illness,” Woodruff mentioned.

___

H&M not promoting youngsters’s sweatshirt with ‘Klan’ message

CLAIM: Picture reveals that the worldwide clothes retailer H&M is promoting a youngsters’s sweatshirt with printed textual content that reads “Koolest Child within the Klan.”

THE FACT: The picture was altered. It didn’t seem on H&M’s web site. The manipulated picture reveals a blond baby mannequin in a white hooded sweatshirt that reads “Koolest Child within the Klan,” with the Okay’s accentuated in daring purple font. The picture is made to seem like a screenshot from H&M’s web site, the structure displaying numerous views and colour alternatives for the sweatshirt, together with a label pricing it at $24.99. Nevertheless, neither the image nor the sweatshirt is actual. “This can be a pretend picture,” the corporate informed the Related Press in an e-mail. “We have been upset and unhappy to see this because it goes towards all the things we stand for. To us, inclusion and variety is vital to the success of a worldwide firm and in the course of the previous 12 months we’ve got put additional deal with this.” A reverse-image search reveals the pretend picture has circulated as a meme on-line since at the least 2018. That 12 months, H&M was compelled to apologize after an actual picture on its web site displaying a Black baby modeling a “Coolest Monkey within the Jungle” sweatshirt was broadly criticized as racist. The picture was faraway from all H&M channels and the corporate apologized. H&M Group has “elevated the precedence of variety and inclusion in 2020 and for the approaching years,” in response to an replace revealed on its web site on Thursday.

— Ali Swenson

___

Discover all AP Truth Checks right here: https://apnews.com/APFactCheck

___

Observe @APFactCheck on Twitter: https://twitter.com/APFactCheck

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *